سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ |۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 10, 2024
مردم

حوزه/ در حدیث است که روزی پیغمبر اکرم (ص) در حضور اصحابش فرمود: آیا به شما خبر ندهم که بدترین مردم کیست؟ گفتند: بَلی‏ یا رَسولَ اللهِ! فرمود: بدترین مردم آن کسی است که ...

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام اکبر مظفری در کانال خود به انتشار مطالبی با عنوان «الو سلام حاج آقا» پرداخته که تقدیم نگاه شما خواهد شد.

- سلام بفرمایید.

+ حاج آقا تهمت دقیقا به چه معناست؟

- دو گناه کبیره است که یکی از آنها دروغ گفتن است و دیگری غیبت کردن. تهمت یعنی دروغ به اضافه غیبت؛ وقتی این دو گناه‏ کبیره با هم جمع شوند، می‌شود تهمت.

+ منظور از گناه کبیره چیست؟

- گناه کبیره یعنی گناهی که انسان به وسیله آن استحقاق جهنم رفتن پیدا می‏‌کند.

+ آیا نقل آنچه مردم می‌گویند هم در اِعداد تهمت است؟

- بله. با اضافه کردن یک «می‌گَویند» یا «شنیده ام» اول حرفمان ماهیت تهمت تغییر پیدا نمی کند. نمی‌شود سر خدا را با این زرنگی‌های مقدس‌مآبانه کلاه گذاشت.

اینکه بگویم: می‌گَویند یا شنیده ام فلان شخص یا مجموعه چنین و چنان است، دیگران هم از من نقل کرده و در جامعه اشاعه بدهند، سپس من مدعی شوم که من نگفتم، دیگران گفتند، این خود فریبی چیزی از زشتی گناه تهمت کم نمی‌کند.

+ وظیفه ما در قبال تهمت زدنندگان چیست؟

- جوّ جامعه اسلامی نباید جوّ تهمت باشد. اگر تهمتی به یک مؤمن زده شود، هر مؤمنی باید آن را به خودش بگیرد و چنین فرض کند که به او تهمت زدند، چون مسلمانان نفس واحدند و آبروی هر مسلمانی، آبروی همه مسلمانان است.

پس هر وقت خبر زشتی در مورد برادران و خواهران مسلمان شنیدیم تا مادامی که به سر حد یقین قطعی نرسیده و بینه شرعی برایش اقامه نشده است، وظیفه‌ شرعی ماست که آن را قبول نکرده و پخش نکنیم، اسلام از اشاعه این نوع اخبار کثیف، ناپاک و آلوده به هر صورتی ناراضی است.

+ تهمت در این دنیا هم مکافاتی دارد؟

- برای برخی از گناهان در این دنیا عقوبتی نیست. ولی همه گناهان در سرای آخرت دارای عقوبت هستند، اما خدا از بعضی گناهان در این دنیا هم نمی‌گذرد که یکی از آنها تهمت زدن است.

کسی که به برادر و خواهر مسلمانش تهمت بزند، خدا روزی در همین دنیا گرفتارش می‌کند، یا کسی مثل خودش به او تهمت می‌زند و یا به شکلی رسوا و مفتضح می‌شود.

+ گناهی بدتر از تهمت هم وجود دارد؟

- در حدیث است که روزی پیغمبر اکرم (ص) در حضور اصحابش فرمود: آیا به شما خبر ندهم که بدترین مردم کیست؟ گفتند: بَلی‏ یا رَسولَ اللهِ! فرمود: بدترین مردم آن کسی است که خیر خودش را از دیگران دریغ کند و هرچه دارد فقط برای خودش بخواهد.

آنهایی که حاضر بودند فکر کردند دیگر بدتر از این افراد کسی نیست. بعد رسول خدا (ص) فرمود: آیا می‌خواهید به شما بگویم از این بدتر کیست؟ صنف دیگری را ذکر فرمود. اصحاب خیال کردند بدتر از این گروه دوم دیگر کسی نیست.

بعد فرمود: آیا می‌خواهید از آن بدتر رو به شما بگویم کیست؟ گفتند از این بدتر هم مگر هست؟! آنگاه صنف سوم را فرمود: بدتر از این افراد، مردمان بد زبانِ فحّاشِ تهمت‌‏زن و آبرو برند. اینجا دیگر حضرت توقف کرد، یعنی بدتر از اینها دیگر وجود ندارد.

+ ممنون حاج آقا

برداشتی از کتاب: آزادی معنوی، (توبه از نظر علی علیه سلام)، تالیف: متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره) و آثار دیگر شهید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha